Jag testar bara saker jag tycker om.

Test av North Shore Atlantic


En kajak som inte är ett storasyskon till NDK Romany men väldigt lik.

Bild. NDK Romany och North Shore Atlantic

Mått från tillverkarens webbsida

Längd515
Bredd55
Sittbrunn längd innermått76
Sittbrunn bredd innermått39.5
Främre lucka, rund25
Lucka till fikaskott, rund19
Bakre lucka, oval41x22.5
Passar paddlare50 - 110 Kg

När jag paddlar kajaken så anpassar jag min paddelfrekvens till vågorna. Det kan ha att göra med att kajaken är så lättpåverkad av den som paddlar. Nackdelen med det är att om jag, med mycket packning får för mycket tyngd fram eller bak så påverkas kajakens egenskaper kraftigt. Jag anar en större avdrift än vanligt med den här kajaken. Jag har kajaken kvar eftersom den är den mest sjösäkra kajak jag paddlat.

Så har tyckte jag när jag paddlar min egen Atlantic första gången:

Premiärtur med Moster (Atlantic) runt Sundbyholmsön. Det hade blåst ett tag från väster. Enligt prognosen nu 5 meter per sekund. Jag tror det var lite mer. Drygt halvmeterstora vågor, nästan alla utan att bryta. Ibland kom de tätt, ibland med många meter emellan. Jag kom från Lillsjön ut i Blacken. Vattnet slog åt alla håll runt grunden. Kajaken följer ytan som en kork upp och ner. Alla rörelser är lugna. Doppar nästan aldrig fören i mötande vågor. Den är hur stabil som helst och har en markerad stabilitet att luta sig på. Det känns mycket rätt att paddla i takt med vågorna så att paddeln hela tiden är i närmaste vågtopp. Blir det inte så kommer man liksom ur rytmen. Det här är jag inte van vid.

Skäddans påverkan på kajakens vinkel i förhållande till vind är också den lugn och följsam. I låg fart är kajaken lättdriven. Alla borde få en Atlantic i julklapp.

Senare har jag sett erfarna paddlare paddla Atlantic i förvånansvärt hög fart. Det hänger nog ofta mer på paddlaren är kajaken.

Året därpå har jag nya synpunkter som jag nu skrivit om lite:

Kajakens däck har en plan yta överst. Bra för att kunna ställa tekoppen. Veck i däcket gör att det är lättare att få grepp om linorna. Vid platsen för kompassen finns små fördjupningar som visar var skruvarna ska placeras så kompassen kommer rakt. Fikaluckan är placerad så långt mot däckets sida som möjligt. Det blir då lättare att öppna luckan.

Sitsen passar mig mycket bra. Den är lite hög men utan att det blir ostabilt. Med högre sits kan paddeltagen bli mer effektiva men den verkliga fördelen är nog att sittställningen blir mer bekväm.

Jag vill efter en tids paddlande lägga till att främre luckan sitter ocentrerat på min kajak så att jag får sätta dit delen närmast sittbrunnen först för att vara säker på att luckan sitter som den ska. Jag har saknat en lucka för småprylar framför sitsen men har köpt en däckväska av miniformat. Den inverkar inte på hur jag kan få fast saker på fördäck.

Kajaken är tillräckligt stor för att bära mig, min voluminösa packning och mer än 20 liter vatten. Samtidigt fungerar kajaken fint utan packning. Materialen i bygget är motståndskaraftiga. Hela konstruktionen verkar seg och hållbar. Tjockleken på materialen förefaller optimala.

Navilight

Bild. Navilight

Har jag haft några år. Den har fast ljus och blinkande om man vill. Ett energisparläge. Det går att få den att lysa åt ett håll. Som en ficklampa. Byter batterier en gång om året. Någon gång har jag använt den som lanterna och då har jag satt fast den på hatten. En magnetplatta följer med som jag har på insidan och så sitter lanternan fast på hatten. Jag känner mig som en utomjording då men syns bra. Annars har jag mest haft den som lampa i tältet. Om jag skulle råka komma i närheten av en bilolycka så tänker jag mig att det blinkande ljuset skulle varna andra mer än varningsblinkers.