Ursprungligen visades informationen på den här sidan i ett galleri som One.com tillhandahöll. De har nu tagit bort den funktionen. Jag har gjort mitt bästa för att återskapa inehållet utan att lägga ner orimligt mycket arbete
Så här såg den ut till en början. Murken botten och löst, trasigt roder. Väldigt vacker, trots den avsågade aktern.
La ner mycket arbete på att ta bort gammalt klister från sitsen.
Fäste för kompass.
Främre skottet.
Bakre skottet.
C-track rudder. Finns orginalmonterat på Valleys K2:or. Används fortfarande än idag.
Danska flaggan visar på att den är berest.
Reglaget för att höja och sänka rodret. Handtaget är säkerhetshandtaget från aktern.
Svingelstyrning.
Tyvärr oläslig produktinfo.
Rodret borta.
Fästet för rodret var instucket i Plastic Padding. Då Plastic Padding var nytt trodde man att det var bra till allt. Ok, det höll i 30 år ungefär.
Funderar på hur däckslinorna ska dras.
Funderar på hur däckslinorna ska dras.
Funderar på hur däckslinorna ska dras.
Slipade bort murken och missfärgad plast/glasfiber. Sen på med nytt.
Ny gelcoat - inget proffsjobb precis.
Tillverkat en skiva av glasfiberlaminat som limmas mot aktern.
Skarven tätas.
Vertikalläge. Binds fast i lämpligt träd.
Polyester med härdare och microglasballonger hälls ner i aktern.
Vattenbad för att reglera temperaturen.
Fästen för pedaler på plats.
Kajaksports pedaler.
Så här ska linorna dras. Undre hålet för mindre utväxling.
Så här ska linan dras.
Så här ska linan dras.
Fäste som fästs utan att hål borras i sidan. Jag la små bitar av glasfiberväv runt fästet. Önskar att gängan var längre. Tjockt lager glasfiber gör att det blir mindre antal gängor att fästa muttern på andra sidan.
Blompinne för att syfta in rätt vinkel. Började med litet hål och tunn blompinne, sedan grövre och grövre. Så kunde jag justera så att snett blev rakt. Använde lod för att syfta.
Vattenpass visade att kajaken låg rätt.
Färdigt hål.
Navigator roder.
Borrade genomföringarna så långt bak som möjligt. Det var inte så lätt att hitta lämplig plastslang.
Tvättad med aceton. Vaxad och med nya däckslinor. Ena luckan är gammal den andra ny. Logotypen ser annorlunda ut. Gummit ser exakt lika ut. Det är hållbara grejor.
Röda linor blev helt rätt.
Bak finns dekalerna kvar. Nordkapp HM. Hull modified betyder en fast skädda.
Anordningen för att höja och sänka rodret.
Kapellet från en Seabird xp passar nästan
Fick ont i baken redan innan bara jag närmade mig sitsen. Den var fastsatt på tre ställen i kajaken. På det sättet bidrog den till kajakens styrka. Tidiga Nordkapp sprack ibland under sitsen. Nu har jag ju förstärkt botten på utsidan men den här upptäckten gör att jag vill förstärka på insidan också.
En gammal sprucken sits som räddats från skroten. Den verkar gjord för min bak och så kommer sätet närmare botten. Jag planerar att ställa det direkt mot botten.
Förstärkning på undersidan av sitsen. Inte vackert men funktionellt.
Sitsen på plats. Plastad mot botten.
Den stora fenan kom till för att hindra kajaken att alltid gå upp mot vinden. Resultatet blev att den i hård vind går med vinden i stället. Ett roder löser problemet och fungerar bättre utan fenan. Den stela upplevelsen av roder och skädda hoppas jag få slippa. Den borde svara bättre på kantning också.
Vet inte hur man gör så jag improviserar. 5 lager glasfiber.
Utskjutande plast är bortslipad. Till en början tyckte jag formen var alltför konstig. Sedan har jag vant mig.
Fästet för styrtappen blev felvänt och måste göras om.
Lite kladdigt. Sen slipa och våtslipa.
Den går utmärkt i sjön och jag sitter ok.