Till årets slut - längst ner på sidan.

22/2

Premiärtur. Sol ibland. Några plusgrader. Isbrytning. Anette som vanligt några svängar i forsen. Och så två grågäss.

Bild. Gänget fånar sig.

Jan fotograferar.

1/3

Lade i där Bibybron funnits. När jag lade i värmde solen. Ute på vattnet kom det häftiga vindbyar. Vindriktningen växlade beroende på hur vinden följde ån. Is i vikarna. Jag följde södersidan ut i Hjälmaren. Jag trodde iskanten skulle vara markerad rak linje men det var öppna vatten som vikar ut i Hjälmaren. Jag vände och mellan ett par öar slingrade sig öppet vatten och släppte fram mig. På tillbakavägen följde jag mest norrsidan, där medvinden hjälpte mig. Upptäckte att jag måste vända eftersom jag paddlat in mellan isar och vägen plötsligt var stängd. Det fanns te och mackor i kajaken men det verkade bara kallt att gå ur. Kylan kom krypande in i kajaken från det kalla vattnet. Sparade lunchen tills jag kom hem. Såg nästan inga fåglar och bara ett par båtar. Sommarstugorna var nästan alla tomma.

Bild. Hjälmaren delvis täckt av is.

8/3

Lånar Jans kajak för en provtur i ån. Det blir som en:

Minitest av Seabird Designs Qanik.

För det första så är den vacker. Det var ett naturligt mellanrum mellan isen och bryggan. Där la jag kajaken för att ha stöd på båda sidorna. Mixtrade med paddeln bakom ryggen och försökte komma ner i den lilla sittbrunnen. Tänkte nästan ge upp men slank till slut ner. Man sitter lågt. Med ena handen på bryggan lutar jag kajaken för att undersöka hur det känns. Den håller emot men inte så mycket innan den mjukt går över i att välta men då lutar kajaken väldigt mycket. Det här innebär, tror jag, att den går fint i vågor. Det blåste ganska mycket och den är neutral i vind. Lägger sig och driver sidledes med skeddan uppe. När jag rundade ön vid Snopptorp så fick jag ett intryck att den går bra i strömmande vatten. Det är rätt bra ström. Jag tycker ju inte om när det strömmar men vågade ändå med den här kajaken runda ön vid Skjulsta, nära forsen. Med ett par paddeltag vänder den runt på stället. Ändå går det att hålla kursen med skeddan uppe i vinden som var. Grönlandspaddel är överlägsen när det blåser. Akterroder får större resultat än jag väntat mig. Det kan också bero på kajaken. Det känns bra att sitta i kajaken. Jan har tagit bort polstringen som gör det mjukt för baken men polstringen samlar säkert vatten. Att ta sig ur kajaken var en underlig känsla. Jag hasade mig ur den upp på bryggan. Det kändes som att ta av sig ett par byxor. Sådär små sittbrunnar är inget för mig.

Gässen var inte vana vid kajakare och förde ett väldigt liv. Det var 11 grader och sol när jag åkte hem.

Bild. Jans kajak.

Jans Seabird Designs Qanik

10/3

En sak som gör mig glad är att jag börjar kunna komma i och ur torrdräkten utan besvär. Mötte Jan vid kanothuset. Han påpekar riktigt att jag inte får gå upp mer i vikt om jag ska slippa byta dräkt. Jag svarar att jag kan röra mig utan problem. Vågorna bröt på ån. På gränsen att brytet for i väg i luften. Vatten blåste av kapellet. Under gångbron till Fröslunda trycktes vinden samman och vatten sprayade upp efter ytan. Jag ville inte runda ön vid Snopptorp. Den hårda vinden och strömmen kanske skulle göra så att det inte gick. Jag arbetade mig upp efter ån till lä i Skjulsta och rundade ön där utan problem. Saknade bitvis Jans kajak, Qanik.

Bild. Jag arbetar mig mot ström och vind.

28/4

Efter en tids oförmåga och utlandsvistelse kändes det skönt att paddla i ån efter jobbet. Jan följde med i sin nya Scorpio. Det blev kallt då solen dalade på himlen. Vi avbröt turen. I de sista solstrålarna lyste den nyutslagna grönskan och blommorna. Allt blev stilla. Flera bävrar och gässen hade nya duniga gässlingar.

Bild. Jans nya kajak.

P&H Scorpio Mk II LV

3/5

Bild. Moln himmel kajaker.

Kalle, Jan och jag paddlade i fint vårväder mot Stora Sandskär. Ingen vind och sol. Vi mötte efter en stund Thomas som paddlat runt Sundbyholmsön. Lite senare bakom några öar på östra sidan av Blacken träffade vi Daniel i motorbåt som satte ut kontroller för Havspaddlarnas kanotorientering. Det är skir grönska och om någon vecka blommar liljekonvaljerna. Det tunna bladverket avslöjade halvmeterstora mistlar. Ett fraktfartyg gjorde nästan inga vågor och sen lunchade vi på Stora Sandskär.

Det verkade tråkigt att paddla samma väg tillbaka så vi passerade Norrskär på tillbakavägen. Kalle gick iland för att delge sin närvaro i loggboken. Hem genom Lillsjön. Regnväder följde Mälarens södra strand men nådde inte oss. Som omväxling paddlade vi ut i Blacken igen genom Stenskärssundet.

Ofta höll vi nog ett ganska högt promenadtempo. Sista biten ville jag nog mest hem och la mig först. Kalle tyckte vi såg färre fåglar än vanligt och jag höll med.

Jan paddlade sin nya kajak, jag Trapper Adventure och Kalle sin senaste kajak. Kanske heter den Millan.

8/5

Fick ett par timmar över och paddlade i stundvis hård vind på ån. Den Etain jag har är på gränsen för stor för att användas en blåsig dag på plattvatten med bara mig som last. Det går bra ändå. Tog några extra svängar runt ön vid Snopptorp och manövrerade runt hopptornet i Vilsta i olika varv. Jag avslutade med att ligga med ena armen på bryggan för att känna hur man kan luta utan att den vill vända magen upp. Kajaken låg nästan i 90 graders vinkel men höll ändå emot, vilket väl måste vara fantastiskt.

Det var vackert, mest sol. Ibland kom ett moln och den skugga som passerade gjorde att ljusgröna träd i solen kontrasterade mot den mörka bakgrunden. En stund låg jag stilla vid stranden och beundrade ett stort exemplar av klargul kabbeleka. Det är den blomma jag tycker är vackrast.

Trots vinden gick det att paddla och jag börjar lära mig hur skäddan ska användas. Lite annorlunda än andra kajaker. I första hand använder jag den för att minska eller öka riktningsstabiliteten. I andra hand, undantagsvis, för att balansera kajaken mot vinden som med andra kajaker.

Ofta är det riktigt roligt att paddla. Jag gick leende från vattnet.

12/5

Säsongens första prova-på-paddling. En provapåare. Fyra kajaker på ån. Regnet upphörde när vi började paddla och började igen när jag paddlat färdigt. Efteråt tog jag en ensamtur tillsammans med svanar och bävrar. Ån stilla och fin.

Ibland händer underliga saker. När jag paddlade nära ett träd fastnade en tjock gren under linorna på akterdäck. Som tur var gick grenen av. Om grenen varit färsk kanske jag suttit där och inte kommit loss på annat sätt än att gå ur kajaken.

17/5

Stilla regn. 11 grader i åvattnet och 9 i luften när jag paddlade. De små vadarfåglarna och rovfågeln, hägrar, gäss, en del med riktigt stora ungar, änder, skarv och knipa. Något stort som slår bakom kajaken. Brädor låg och flöt i ån. Jag bärgade hem dom. Kan vara bra till mycket. Testade lite i det strömmande vattnet vid Skjulsta.

19/5

Tisdags- och provapå- paddling. Först regn och sen uppehåll. Så kallt att jag skulle ha kunnat använda poogisar.

24/5

Helt själv paddlade jag vid Räfsgarn, runt Grävlingen, efter kanten på Ahlholmen och följde fastlandet till Sundbyholm. Tittade på min barndoms strand. Inte mycket var sig likt. Store sten, som pappa brukade fiska från, var kvar i alla fall. Såg en mindre och kompakt rovfågel ett par gånger. En lysande blå skalbagge satt på kapellet en stund. Det blev sommar medans jag paddlade. Temperaturen steg till 17 grader och sol. Jag hade faktiskt vinterhandskar med mig ut.

Bild. Grävlingen.

Grävlingen

31/5

Vinden för blomblad över vattnet. Étain i ån. Trots motvind bra fart. Hade önskat paddla ett varv till. Med skäddan in en lekfull kajak. Det är skönt att paddla med pagaj men jag saknar att kunna ge ett kraftigt stöd. Mötte ett gäng klubbkajaker på ån. 14 grader och mest sol.

2/6

Tisdagspaddling med ett par som varit med tidigare i vår. Daniel från klubben var med i en Citius. Såg båda tranorna och en häger, krickor och doppingar med ungar. Efteråt paddlade jag själv en vända upp mot Skjulsta. Tog några vändor upp i det strömmande vattnet. Utanför kolonin simmade en bäver in i vassen. När jag passerade hörde jag hur den prasslade och jag såg hur den långsamt gav sig ut i vattnet igen. Vi följdes åt en stund innan jag tog ledningen och fortsatte mot kanothuset. Såg ett par sothöns i ett grunt parti av ån.

7/6

Körde ut Étain till Sundbyholm. Det blåste rejält men var nästan ingen vind i Tegelviken. Det såg ut som MestUte hade kurs i lä av halvön. Paddlade ut till änden av Broudden och mötte vinden. Kajaken tog vågorna utan besvär men vinden gjorde att det blev lite svårt att manövrera. Vände mot Mora och bytte kajak. Nu med Trapper Adventure. Den slår kraftigt i motsjö. Vibrationerna känns i fötterna. Vattnet stänker och slår över kajaken. Den går att svänga utan stora problem. Paddlade bara fram och tillbaka i Tegelviken. När vinden ökade en stund så att vattnet började släppa från vågtopparna så tyckte jag att det fick räcka. Av någon anledning så blev det ingen riktig surf. Skäddan låste sig i infällt läge. Och vatten kommer in i aktre skottet. Kapellet från Reeds tätar så sittbrunnen blir torr.

Samsades med canadagäss i Lillån.

Bild. Trapper Adventure.

Trapper Adventure

10/6

Det fick bli en onsdagspaddling eftersom jag inte kunde i går. I sista minuten bestämde jag mig för att paddla från Sundbyholm. Paddelgrejorna var packade sedan tidigare och jag blev glad när jag såg att kapellet till Étain var med och styrde vilken båt jag skulle ta.

Paddlade ut mot Grävlingen. Dagens tidigare hårda vind hade avtagit men en del vågor fanns kvar och moln närmade sig från norr. Vinden ökade i perioder och jag vände. Paddlade hit och dit i vågorna.

Bild. Étain på Blacken.

På hemväg när jag närmade mig halvön vid Sundbyholm vek molnen undan från solen. Just innan den gick ner lyste solen med sina färgrikaste strålar på träd och blommor.

I Ramsundsån var ytan täckt av en mjölkfärgad hinna av nedfallna frön.

Bild. Étain i Ramsundsån.

16/6

Till provapåpaddlingen i dag hade jag ingen egen kajak. Båda mina kajaker som jag använder ligger i Sundbyholm och Nordkappen hänger och dammar i carporten i väntan på att göras i ordning. Jag hade hoppats få paddla klubbens Avocet. När jag kom var där fullt med människor. Ganska högljudda och glada kompisgäng. Någon hade redan lyckats välta. Jag trodde Avocetten skulle vara utlånad men den låg kvar i kanothuset, kanske tack vare en trasig skädda. Jag fick tillfälle att prova den lite efter att ha coachat en liten flicka (och hennes mamma). Jag hittade en dammig barnkajak till flickan och efter en stunds tillvänjning paddlade hon som om hon var ämnad till det. Sedan, när jag paddlar själv fylls luften plötsligt av mängder av insekter. Flygande, grå, som malar. Varje kubikmeter rymmer minst fyra.

Jag står i bryderi. Det skulle bli billigare med två kanotplatser och det borde räcka med två kajaker. Skulle en Avocet i polyeten kunna ersätta båda. Den var snabb och jag förstår att den går som en dröm i svår sjö men trots allt sitter jag för bra i Étain och Adventure är nog mer adventure. Om man kunde göra det lättare att komma i den. När jag ska trycka mig ner i sittbrunnen så får jag skavsår på benen (på riktigt). Det kanske mer är förändring jag vill ha utan att veta vad det är. Det jag har kanske inte kan passa mig så mycket bättre. Kan man ha ett par kajaker hänga i carporten hela tiden och byta kajaker i kanothusen när man tröttnar?

20/6

Midsommardagen firade Jan och jag med wienerbröd och jordgubbar på Ahlholmen med utsikt över Blacken.

Vi räknade med regn men regnet kom mest runt omkring oss. På oss lyste solen.

Bild. Jordgubbar och winerbröd.

Flottar och gummibåtar har börjat trafikera Ramsundsån. Fiskgjusarna har bo på Räfsgarn.

23/6

Årets sista provapåpaddling. Paddlade tillsammans med samma 10-åriga flicka som förra veckan och med hennes tvillingbror. Mamman höll sig i bakgrunden. Flickan fick se en bäver som simmade mot oss tills den dök och försvann. En nybörjare vred för mycket på huvudet vid Skjulsta och fick ett bad. Efter att provapåarna paddlat färdigt tog jag en egen tur neråt Snopptorp. På ön vi rundar i stan satt den största bäver jag sett på stranden och glodde surt på mig. Jag höll ett respektfullt avstånd till bävern när jag rundade ön för att återvända mot kanothuset. Daniel forsar förbi i en Citius. Strax efteråt ropar barnen jag nyss paddlat med från stranden: "Hej Arne!" De vinkar från cyklarna på sin väg hem. Kul. Jag blev också glad då jag strax efter pratar med klubbmedlemmar vid kanothuset och köper ett renoveringsobjekt. En VKV101.

24/6

Drar ut VKV:n från sin plats i kanotladan. Dammig och smutsig men i ganska bra skick. Och i samma fina färger som den VKV som jag gjorde i ordning förra året. En tanke for igenom huvudet att det vore trevligt att ha den kvar.

Åker sen till Stockholm med Jan för att jag ville prova kajaker:

Bild. En Valley Nordkapp LV på SVIMA´s brygga.

Valley Nordkapp LV

Bild. Jag provpaddlar en Valley Gemini ST.

Valley Gemini ST

25/6

Hängde en IKEA-påse på styret och fäste paddeln vid ramen med en spännrem. Cyklade till Vilsta och lånade klubbens Nordkapp RM. Varmt väder. Rikt fågelliv. Glömde kapell och fick plaskvåta byxben men de torkade under cykelturen hem.

27/6

Dax för Mälarpaddling. Ett sätt att få ut nya klubbmedlemmar på Mälaren. Jan och jag paddlade med Gabriella, Birgir, Eva, Christer och Peter. Kanske inte så mycket nybörjarpaddling eftersom nybörjarna både paddlade i stora vågor och långt. Bra att några gamla medlemmar kom också.

Bild. Vi har kommit in i Stenkärassundet.

När vi skulle gå iland på Benklädet så blev vi avskräckta av skitlukt. Kan någon ha varit så korkad så att hen tömt latrin på ön? I naturreservatet!

Vi tog istället iland på Räfsgarn och fikade/lunchade. Gabriella var ivrig på att paddla. Hon hade åkt från Stockholm för att få vara med. Birgir sa inte nej, så vi styrde mot Stenskärssundet. Blacken pumpade på med ganska höga vågor och vi fick vara på alerten för att inte gå på någon sten. På grund av vågorna valde vi att fortsätta in i Lillsjön och runt Sundbyholmsön.

30/6

Eskilstuna kanotsällskap ordnar rollkurs med Mattias Meldert. Många deltagare. Trevligt att klubben ordnar ett sådant event. Och det är trevligt att träffas en kväll och göra något tillsammans.

Rolling with Mattias på You Tube

2/7

Cyklade till ån med paddeln fastspänd på ramen. Lånade en lätt och välfungerande flytväst av klubben och paddlade en sväng med Adventure. Mötte en snok och såg tranorna gå och leta mat i strandkanten. Det var snart dags för människorna att äta och ett lugn fanns över ån. Mötte en kajakist med Nelo och vingpaddel. Hade inget kapell utan fick våta byxor. Grönlandspaddeln drar in vatten i sittbrunnen.

4/7

Dax för Mälarpaddling II. Alena och Anders följde med Jan och mig. Lugnt tempo och trevlig väg. En mycket varm dag. Badade vid Grävlingen och Sundbyholmsön. In i Lillsjön genom vassen norr om Grässkär.

Bild. Alena och Anders.

7/7

Rollkursen fortsätter. Nu i Tegelviken. Det känns bättre att göra det på lite friare vatten, och renare. Övade stävräddning och roll i kombination.

9/7

Provade Nordkappen i ån efter att ha bytt linor och bytt stödet för fötterna så det passar mig. Lite gelcoat hamnade också runt skäddan. Kvar återstår nu bara linor till luckorna. Det är en trevlig kajak och jag blir så glad. Det var inte särskilt varmt och regnade så det inte gick att andas utan att få en kallsup. Men det hade ingen betydelse.

Såg köparen av Jans Raider åka iväg från kanothuset.

10/7

Tillsammans med min dotter tog jag en liten sväng i ån. Lånade klubbens Valleykajaker.

11/7

3:dje och sista Dax för Mälaren. Jan och jag paddlade med Alena, Kalle, Birgir och Finn till Lybecks sten. Finn gav sig efter matrasten av hem för att flytta jord och sten på tomten. Vi andra tog hemvägen ut i Blacken.

Solen lyste över oss och temperaturen steg till acceptabel sommartemperatur.

Bild. Jag, Alena, Kalle, Birgir och Finn poserar vid bäverhyddan.

14/7

Rollkursen. Sista ledarledda tillfället. Vid Sundbyholmsbadet. Vädret gjorde att inga badgäster utnyttjade badet. Den här gången tog jag pagajen eftersom det är den jag nu normalt använder. Kanske kan det bli en fortsättning i gruppen på rollträning, men i då utan ledare.

16/7

Tog mig ut till Benklädet för att se hur det såg ut med föroreningen där. När vi paddlade runt med en grupp för några veckor sedan hade vi ju tvingats överge rasten på Benklädet på grund av lukten. Trodde någon tömt sin toalett där. Dessbättre visade det sig bara vara ett par klantisar som inte förstått att gräva en grop för sina toalettbehov.

Allt har växt så mycket denna vår och sommar. Utanför Ramsundsån finns ett stort område med näckrosor.

24-25/7

Njutarhelg på Åland.

Siktet var inställt på Sälskär men vädret kortade turen med en dag. Vi fick njuta Sälskär på avstånd bara. Anette och Kalle ledde turen. Staffan och jag följde med tillsammans med Berit och hennes kompis Karin. Vädret var lugnt när vi paddlade men vi fick ändå vågor av olika slag.

Min Nordkapp fick följa med. Jag lärde mig en del om vågor. Verkar som att ålänningarna har förstånd att inte tillåta bebyggelse efter stränderna som i Sverige.

Staffan som var först fick se en stor havsörn på mycket nära håll. Ett sälhuvud syntes någon gång på avstånd. Staffan nämnde några fågelarter som vi fick se men jag minns inga namn.

Jag följer gärna med om det blir någon mer liknande tur.

Bild. Anette. I förgrunden Staffans Etain

6/8

Cyklade till ån för en eftermiddagstur. Lånade flytväst och kapell av klubben. Egna grejor är bäst men får inte så lätt plats på cykeln. Två bävrar. Den första ganska stor och självsäker. Jag passerade långsamt på 5 till 7 meters avstånd. Den andra en liten unge som inte visste hur den skulle komma ur vassen och i säkerhet men som till slut lyckades dyka. Överraskade en duva som satt på en låg gren vid vattnet. Jag såg den inte förrän jag var några meter från den. Det går tyst med pagaj. Den glodde en minut på mig innan den förstod att den måste flyga.

Många bollar i vassarna. En stor badboll hade kilat sig fast på ett annars väldigt vackert ställe med grenar och stammar nedhängande över vattnet och halvvägs nedsänkta under vattnet. Jag var bara tvungen att ta bort den. Den fick flyta och fastna någon annan stans. Ån är vacker men jag skulle behöva ta bort skräp från strandkanterna.

8/8

Vattnet är ganska bra i ån. Paddlade till Skjulsta och tränade på rörelsemönstret i roll samtidigt som jag drev mot stan. Hade flottör på paddeln och försökte lägga så lite vikt som möjligt på flottören.

Bild. En vacker tältplats.
Bild. Jan seglar.

14-17/8

Föreningen Havspaddlarna i Västerås firade 20-års jubileum på Sävö den 15/8. Jan och jag lade efter visst funderande i kajakerna vid Stendörren. En god pizza i magen underlättade paddlandet. Vi kollade in områden runt Ringsön, Hartsön och Långön. På tillbakavägen letade vi i många vikar i omådet söder om Stendörren efter den optimala tältplatsen. Det blev många grundkänningar.

Den 15:de kom vi tidigt till vandrarhemmet på Sävö. Länge satt vi och upplevde lugnet i caféets och vandrarhemmets trädgård. Gick upp på berget för att få mobiltäckning och fick en fin utsikt. Festen var generös och överraskande.

Vi såg inte så mycket djurliv men en gädda hoppade upp ur vattnet för att undkomma kajaken och en havsörn flög över oss på låg höjd.

Jan passade på att segla ett par gånger.

Jag paddlade med min egengjorda pagaj. Bra bett i den. Robust men tung och mittdelen ska bli rundare.

Bild. Kajaker på Sävö.

18/8

Rollträning i Sundbyholm med Mattias som ledare. Rollträningen var först varm sen kall. Trevlig. Nöter på men inga större framsteg. Daniel som annars mest är snabbpaddlare rollade direkt med min Étain och en kort vingpaddel. Orättvist.

20/8

En minitur i ån. Tvättade bort salt och sjögräs. Mitt nya kapell passar och Reeds har gjort det som jag vill ha det. Pagajen har blivit lite bättre men den pluppar när den går ner i vattnet.

Bild. Min hemgjorda robusta pagaj.

24/8

En förmiddags åtur med Christer. Många bollar och annat skräp i ån vid Vilstabadet. Skön temperatur i luften och i vattnet.

1/9

Rollträning med EKS och Mattias i Sundbyholm. 13 grader i luften men 17 i vattnet. Jag hade tänkt igenom det hela och rollade ett par gånger utan att känna paddeln mot botten. Använder Trapper Adventure men sitter så fast i den att jag inte kan lätta från sitsen och sittbrunnskanten bak är för hög. Tror inte att det går att luta sig bättre bakåt i någon av mina andra kajaker. Fast ryggstödet i Adveture är bara i vägen.

Jag har inte paddeln i ytan tillräckligt bra och avslutar draget för tidigt och låter inte huvudet komma upp sist.

3/9

Skådade ån i ett annat ljus, morgonljuset. Klockan 8 var det bara 12 grader men det kändes varmare. Det regn jag trodde jag skulle få över mig kom aldrig. Barnen har börjat skolan men en grupp hade friluftsdag i Snopptorp och en klass fiskade med håvar i vattnet vid Skjulsta. Jag paddlade ett par varv och efter första varvet kändes paddeln lättare. Jag kommer kanske att sälja mina kolfiberpaddlar.

6/9

Naturreservatens dag i Vilsta och kanotklubben ordnade bland annat provapåpaddling. Jag paddlade ett par vändor i ån och fick skjutsa idruttad person på fören och bogsera kajak. Det är lärorika händelser. Lita aldrig på provapåpaddlare. Dom kan göra vad som helst och det gäller att hålla sig på avstånd. Inte lyssnar de alltid på vad man säger heller, när de har fullt upp med att tänka på, ja inte vet jag men kanske att hålla sig upprätt i kajaken. Fast grabben som trillade i skötte sig bra och behöll sitt lugn.

Jag behövde inte själv bli våt i alla fall.

9/9

Havspaddlarna i Västerås kajakorientering var dagens idé. På den första ön gick jag länge omkring och letade. Hittade en jättestor ek och en fin utsiktsplats men inte den orienteringstavla jag skulle hitta egentligen.

Nästa ö paddlade jag lite hit och dit efter stranden, men efter att ha läst beskrivningen rätt för var tavlan skulle sitta så hittade jag den lätt.

Tredje orienteringstavlan hittade jag inte. Bäverfällda alar såg jag men vilken är den allra nordvästligaste udden? Jag paddlade långsamt efter stranden fram och tillbaka utan resultat men hittade en undanskymd väldigt fin klippa att gå i land på.

På den fjärde ön skulle tavlan finnas uppe i backen vid eldstaden. Jag hittade ingen eldstad men helt plötsligt var jag vid en ravin som löpte tvärs min väg, rakt vinkelrätt mot åsens riktning. Förvånande.

Jag åt mat och paddlade hem så jag kunde vara hemma i tid för att koka potatis. På en ö struttade en grävling på klipporna vid vattnet. Den såg ut att ha det bra där. En stor bärfis kom emot mig över däcket på kajaken. Jag hade fått med mig den från senaste ön. Bärfisen var ovanligt stor och fin. Den verkade målmedveten i sin promenad akterut och kom upp på paddeln. Jag vinklade paddeln uppåt med tanke på att den skulle söka sig uppåt för att få vind under vingarna men den satt bara kvar. När jag var nära en ö så sträckte jag paddeln mot en sten och bärfisen fick fart och klättrade över till ön. Jag önskar ett gott liv till grävlingen och bärfisen.

Bild. Rötter och fallna träd.

Strök efter strandkanterna på hemväg. Ser rötter och fallna träd.

Bild. Träd som är på väg att falla i vattnet.

Vattnet äter strandkanten och träd faller i vattnet.

Bild. Rester av de gamla bryggorna.

Endast pålarna är kvar av de gamla bryggorna.

Bild. Valley Nordkapp HM.

Under resan funderar jag på en möjlighet på Blocket.

Valley Nordkapp HM med stor baklucka och liten kompass.

13/9

Funderingen på Blocketannonsen satte igång tankar på kajakköp överhuvudtaget. Därför gjorde jag en tabell över lastvikter på Valleykajaker.

15/9

Mellan regnen, trodde jag, tog jag en tur i ån. När jag lade i kajaken kom det värsta regnet. Det tog en evighet att få dit kapellet. Nya kapellet från Reeds passar precis över sittbrunnssargen. Kanske jag gjorde en missbedömning vid beställningen när jag angav magmåttet. Hursomhelst så kommer kapellet att töja sig en aning. Min kondition var inte den bästa och det gjorde ont i musklerna att paddla. Jag antog en långsam takt och det kändes bättre. Solen lyste då jag tog upp kajaken. Mötte Daniel med motionskajak i ena handen, lätt tröja och kortbyxor. Det såg så enkelt ut. Fast mina kläder passade bra i regnskuren, och motionskajak är inte min grej.

När jag åkte hem med bussen kände jag mig glad. Det är alltid bra att paddla.

18/9

Motionstur i ån. På väg till Vilsta såg jag att luckorna var helt öppna och att vatten dessutom strömmade kraftigt på sidan om luckorna. Mycket ström i ån alltså och starka vindbyar gjorde åturen till en utmaning. Vid Vilsta herrgård mötte jag en simmare under broarna. Han kämpade mot strömmen i våtdräkt och med immiga simglasögon. I land lagar LO och Kalle kajaker. "Bettan" har fått ny sittbrunnssarg. Träffar Anders som ger mig skjuts hem.

20/9

Efter att på nätet ha utlyst en kompistur från Sundbyholm så paddlade Thomas, Kalle och jag runt Ridön och träffade kajakister från Västerås på Norrskär.

Bild. Stort kajakgäng på: Norrskär.

Kalle från Eskilstuna Kanotsällskap och Peter från Västerås Kanotförening.

I Ramsundsån flöt enstaka löv förbi. Stora flockar av gäss syntes och hördes på avstånd. Norr om Ridön, i motljus och med skogen som bakgrund, såg jag trådar av spindelnät som ringlade ner mot vattenytan. Temperaturen skiftade mycket över dagen.

22/9

Jag hade förberett mig på att åka till Sundbyholm och träna på roll i badet alldeles själv men ändrade mig i sista stund och gjorde ett försök med kajakorienteringen i stället. På Flaten skulle orienteringstavlan sitta på en rönn nära fyren. När jag kom dit fanns inga träd kvar nära fyren. De var avverkade allihop. Jag tittade mot Stora Sandskär men beslöt att vända hem. Ingen mer orientering för mig. När jag paddlade ut var jag tvungen att ta av mig en tröja. Solen värmde och vinden följde mig i min hastighet. Så kom molnen långsamt. Först som tunn molnslöja. Motvind hem. Tjocka paddlarjackan är skön och skyddande. Trots att det kanske är 12 grader så känns både vattnet och vinden ljummen. Trapper Adventure slår mot vågorna. Någon gång når motsjön nästan fram till sittbrunnen. Den är lätthanterlig i vinden. Jag har tagit bort ryggstödet och det fungerar bra. Wiren till skäddan går trögt och fastnar ibland. Linorna på däcket har mist något av sin elasticitet och de börjar se slitna ut. Jag börjar bli lite för rund om baken för sitsen känner jag. Kapellet köpte jag i en affär i stället för att köpa det på nätet och det samlar vatten bakom ryggen. Det har fungerat i alla år men det hade varit bättre att Reeds hade fått göra ett måttbeställt. Det är dags att fixa med den här kajaken.

Tillbaka i Ramsundsån var vattnet täckt av nerblåsta löv. När jag paddlat klart kom regnet.

28/9

En åvända. Flera kajakister på ån. Pratar lite med Daniel innan han vill hålla sitt eget tempo och paddlar i förväg. Strömmen vid Skjulsta är såpass stor att jag vänder och inte paddlar runt ön. Anar bävrar i vassen. Ett regnmoln passerar. Solen börjar gå ner. Ligger en stund i vassen innan jag tar en sista sväng runt ön vid Vilsta.

29/9

Thomas och jag paddlade till fågelstationen på Enskär. Vi startade från Stendörren.

På ditvägen helt platt hav. På hemfärden stundtals en stökig sjö. Sol hela dagen och inte så mycket vind.

Bild. Nyss ringmärkt rödhake.

4/10

I går var det en helt fantastisk morgon med klar sol och de första röda bladen runt postlådan när jag hämtade tidningen. Därför befann jag mig i kajaken på ån en god stund innan natten gick mot morgon. I dag var det helt andra förhållanden. Molnigt och varmt och nästan utan fukt i gräset. När nattens svarta ljus började vika den första stunden av morgon korsade små fåglar vattnet. Tre bävrar kom fram. Jag paddlade in i den grunda viken där tranorna håller till på sommaren. En stor fisk slår och far iväg. Bogvågen syntes flera meter på ytan. Vid Vilsta herrgård har bävrarna börjat gnaga av de stora träden som sträcker sig ut över vattnet. När jag slutade paddla hade dagsljuset tveklöst kommit.

Bild. Bäver har gnagt på träden vid herrgården.

6/10

Morgonen var kall. Första frosten syntes på gräset. Jag väntade någon timme. Det blåste från öster. Mer än 5 m/s, mindre än 9. I Tegelviken låg tre stora samlingar av gäss. Jag hade tagit hit min Nordkapp. Så får Étain vara i ån. I vinden och med för lite last drev kajaken för mycket. Ändå är den trevlig. Kräver lite passning. När vågor börjar dyka upp minskar avdriften.

Korna på Sundbyholmsön råmade och försvann i skogen när jag kom för nära. På Granfjärden hade en del vågor skumkant. Jag försökte mig på några surfar. Jag känner kajaken som så pass säker att jag plockar fram kameran. Genom Lillsjön hade jag medvind. En örn seglade runt i cirklar. Två svanar brydde sig inte om mig men lättade sedan och flög förbi mig. I Blacken upplöstes horisonten bort mot Kvicksund. Sista biten utanför Broudden var sjön ganska hög och delvis från sidan. Jag mötte enda segelbåten som styrde mot mig för att få en titt och slänga några ord.

Körde hem Adventure för underhåll när Étain ändå skulle mot stan. Lade Adventure och Nordkapp bredvid varann för att jämföra formen.

Bild. Trapper Adventure och Valley Nordkapp.
Bild. Trapper Adventure och Valley Nordkapp. Bild. Trapper Adventure och Valley Nordkapp.

8/10

Efter att ha flyttat fram sätet i Adventure, sträckt linorna och smörjt skäddan så var jag i dag ute på Mälaren och letade efter vågor. De vågor jag kunde hitta var inte så stora så jag märkte inte någon skillnad på hur kajaken går i motsjö. Jag tänker att hon skulle slå mindre. Däremot tycker jag den svänger lättare nu. Det blir nästan för mycket av det goda. Med skäddan nere så går det bra att hålla spikrak kurs i alla fall och på farten märktes ingen skillnad. Fickan på kapellet som samlade vatten bakom min rygg har i alla fall blivit grundare.

Jag paddlade nära stranden mot Granfjärden. Något plumsar i strandkanten och jag tänker på bäver. Strax därpå kommer en stor gädda upp i en halvroll samtidigt som småfisk flyr åt alla håll. Sen såg jag fiskstim fly undan ett par gånger till. Fiskarna verkade överhuvud taget på bettet i dag.

11/10

Gjorde en liten åsväng. Glömde kapellet så jag fick svampa ur kajaken flera gånger för att inte bli våt om baken. Paddlade Étain för första gången denna höst i ån. Det var faktiskt lite kul det också och verkar mer säkert i forsen. En mötande kajakist hade varnat mig för att strömmen var stark i Skjulsta.

Solen värmde och gjorde ett lager tröja onödigt. Bitvis var det fullständig bleke. Flera fiskare ute i det fina vädret men fiskarna var inte i farten.

14/10

När andra tog första koppen kaffe på sina jobb var jag ute i Tegelviken. Morgondimman var borta. Sista sträcket gäss hade just lättat och var borta. Idag nästan helt vindstilla. Paddlade runt Ormskär i Granfjärden och sen hem genom Lillsjön. Sjöfågel på vattnet långt borta verkade sväva i luften. En rökpelare steg lodrätt upp. Jag passerade ett märke vid farleden. Det stod helt vinkelrätt mot vattenytan och jag kunde på 10 meters avstånd inte avgöra var vattenytan var. Spegelbilden var lika tydlig som märket.

Jag besökte en ö som jag tycker mycket om. Måste tälta där någon gång. Knäckta musselskal berättade att något djur brukar äta här.

Bild. Min Nordkapp på den vackra ön.
Bild. En lösning på att vatten kyler mina händer.

En lösning på att vatten kyler

mina händer.

16/10

En kort tur en fredag eftermiddag på ån. Flera kända ansikten. Förutom Christer och jag, Thomas, Görgen och Daniel. Paddlade i prattakt med Christer och Görgen. Skar ner två fiskedrag som hängde från grenar vid ån. Klubben ska snart ha nattpaddling och drag i träden är inte bra.

19/10

Ett varv på ån med Anders. Bävern har nästan gnagt av ett träd som hänger över vattnet vid Vilsta.

20/10

Besökte Hälgö Kajak. Havet var spegelblankt och ett fint regn föll stundtals. Vattnet kändes varmt. Paddlade en Arrow Play. Redan i viken vid kajakföretaget kom en havsörn seglande och verkade inte bry sig mycket om att jag var där. I de första försöken att svänga runt och se hur kajaken uppförde sig la jag märke till en underlig kontur på ytan. Jag stannade upp och tittade. Då reser sig sälen ur vattnet och tittar tillbaka. Sen försvann den längre ut.

Min bak tyckte inte om hur sits och ryggstöd fungerade tillsammans så jag måste plötsligt komma ur kajaken. (En inställningssak? Ryggstödet sköt baken framåt.) Vid första bästa strand sjönk jag ner i gyttja och sprang med några raska steg över bottnen innan vattnet kom över stövelskaften. Efter det funderade jag på att ta snabbaste vägen tillbaka men bestämde mig ändå att runda Rågön. Det ångrar jag inte. Små öar att vända runt och trånga öppningar att ta sig igenom. Stenar att undvika i sista stund. Det passade kajaken utmärkt. Det tog emot att ta upp den på kant men det räckte med att tänka att svänga så gjorde den det. Ändå gick det att hålla kurs med skäddan uppe. Underligt nog blev den instabil när jag försökte paddla fort baklänges.

Bild. Zegul Arrow Play.

25/10 Havskajakens dag i Stockholm.

Bild. Rebel Greenland T.

Christer provpaddlade en Rebel Greenland T, som kanske blir en kajak till Eskilstuna Kanotsällskap.

Bild. Bengt, Flygfisken och actionkameran.

Gammalt möter nytt. Bengt paddlar sin renoverade 30-talare Flygfisken och filmar med actionkamera.

Bild. Christer sista biten mot Svima.

Jag räknade till 32 kajaker. Sista biten mot Svima paddlar vi själva.

Ett tunt regn upphörde när vi lade i vid SVIMA. Vi hade medvind söder om Djurgården. När vi på tillbakavägen kom ur slussen och in i Riddarfjärden studsade vågor från alla bropelare och kajkanter. Samtidigt passerade ett tunnelbanetåg överraskande över våra huvuden.

Det är roligt att se alla kajakister och alla olika kajaker. Kul att parata med människor och det finns tillfälle att lära sig en hel del. Kunnandet bland deltagarna är stort, och så är det en annorlunda upplevelse att paddla i huvudstaden.

27/10

Kanotsällskapet inbjöd till månskenspaddling. När vi började kl 18 så gick det inte att på håll se vem man pratade med. Åtta kajakister fick se fullmåne och bävrar som simmade omkring i mörkret. Kajakerna skingrade sig åt olika håll för intresse, paddelvänner och paddlingsfart. Efteråt bjöds vi på wienerbröd, kaffe och hemgjord äppelmust i kanotladan.

Bild. En kajak kommer ur mörkret in i dimman och ljuset.

30/10

Min Étain är nu till salu. En Aquanaut är på väg in i min flotta.

Såg förresten denna film av Gnarlydog där han paddlar Aquanaut.

2/11

Med Lars och Christer till Aggarön i Granfjärden. Älgar och kronhjortar. Solen brände min näsa. Trots bara händer och pagaj frös jag inte.

6/11

Kajaken kom hem.

9/11

Premiärtur med Aquanaut på Mälaren tillsammans med Christer. I Tegelviken höll en racerbåt på att träna. Vattnet stod som en kvast upp i luften efter båten. En följebåt fanns på plats. Kul att se följebåten som när den rörde sig i marschfart varken lät eller skapade vågor. Racerbåtens ljud fick mig att tänka på Maserati. Efter att ha lunchat i Lillsjön övervägde vi att se hur kajakerna uppförde sig i vågor och ämnade oss till Grävlingen. Men vi tänkte om och nog lika bra det. Vinden tilltog. När vi var på väg tillbaka till Mora från Granfjärden in i Tegelviken hade vi cirka 10 m/s motvind. Ett moln med skator var ute och roade sig i vinden.

Hur kajaken gick? Vet inte riktigt än. Den är i alla fall vacker. Christer sa att den såg ut att gå bra i sjön.

10/11

Provade klubbens Rebel Greenland T i ån. Första stunden vid bryggan kändes den instabil men när jag lutade den så höll den mot mer och mer. Det verkade viktigt att sitta mitt i kajaken. Efter ett par meter så kunde jag släppa paddel och mixtra med kapell och kläder utan oro att välta. Det finns inget ryggstöd. Det som är i stället för ryggstöd är till för att kunna luta bakåt utan att få sargkanten i ryggen. Det känns naturligt att luta sig bakåt och när huvudet når däcket har baken lättat från sätet en liten bit. Ryggstödet går att fälla upp och då kan man lättare bära kajaken. Den är lättsvängd, lättdriven och det går att hänga med andra paddlare. Det går också att komma ifatt dem. När man närmar sig toppfart så sätter sig kajaken och visar att det inte lönar sig att ta i så mycket mer. Det går emellertid att öka farten lite till.

Man sitter nära vattnet. Mina neoprenstövlar storlek 43 var vinklade något framåt. Det gick att röra fötter och knän. Min kropp blev lite grönlandiserad men det skulle gå att sitta längre än 2 varv i ån. Knutarna och krympslangen runt kutarna på de elastiska linorna ser fint ut. Det finns något slags estetiska variationer i plasten på däcket som jag inte förstår, men de matta partierna på däcket gör att man inte bländas av reflexer.

Jag paddlade långsamt mot Vilsta. Det var nästan ingen ström. Fotograferade kajakens för och en bäverhydda. Vinden förde in mig in under trädet. När jag backade så tog ryggen i en gren och jag höll på att välta. I stället för att stötta med paddeln som jag skulle ha gjort så tog jag tag i en torr gren. Den höll och jag slapp bada. Efter ett halvt varv träffade jag Thomas och Roffe. Vi paddlade ett varv tillsammans sen tyckte jag det var dags att avsluta.

11/11

Jag hade tid för en tur runt Alholmen, Benklädet och Räfsgarn. Jag hade prickat in dagens blåsigaste tidpunkt. När jag kom utanför Broudden fick jag motvind, från väster. Rundade Alholmen i enmeters-sjö. Det bröt bara lite på några toppar. Tänkte att går jag runt så beror det på något fel jag gör. Aquanaut tog det med ro. Så småningom kände jag mer tillförsikt men då jag rundat Benklädet och kom in i lä kände jag hjärtat slå. Sen avtog vinden när jag paddlade tillbaka, delvis i lä.

På nätet har jag läst att Aquanaut är lik Nordkapp. Efter det här känner jag Aquanaut som mer lik Adventure. De känns lika i vågorna. Undantaget att Aquanaut inte slår på samma sätt i motsjö. En annan sak som jag tror mer har med hur situationen upplevs är kajakens höjd. I Adventure, som är lägre, kommer vattnet oftare upp på kapellet.

I lugnt väder är Aquanauten bara en vanlig kajak. När vågorna blir större märks kajakens själ. Aquanaut tar väl hand om mig. Moster får bli kajakens namn.

13/11

Paddlade en sväng i ån för att känna på klubbens nya paddel från EastPolePaddles. Den är ett par centimeter kortare än mina egna paddlar och det passade kajaken och mig.

Mötte Thomas idag igen. Kanske han hellre åkte skridsko men det finns ingen is. Solen kom fram en kort stund. Rebelkajaken verkar vanebildande.

Jag såg ett andpar som simmade tillsammans och upprepade gånger doppade näbbarna i vattnet. Det såg ut som en förlovningsceremoni.

Bild. Pagaj på kajakens däck.

14/11

Kalle och jag skulle paddla i dag men jag hade bara tid på förmiddagen. Så det blev på ån. Vackert väder, men när vi startade var bryggorna mycket hala av is och vattenpölen närmast bryggorna var istäckt. En sten var underligt nog lagom stor för att fastna i skäddan så jag fick dra upp kajaken på den hala bryggan igen och peta loss stenen med min kniv. Kalle tog klubbens grönländare och blev också glad över paddeln.

Jag paddlade Étain, som är komfortabel. Man kan inte få allt.

17/11

Jag paddlade på morgonen i Vilsta och fast det var en tisdag så är mitt minne att jag paddlade med Christer som brukar jobba då. Mitt enda minne från paddlingen är gräsandshonan som fångat en fisk och kämpade en lång stund för att få ner den i krävan.

19/11

Barnen som klev av landsortsbussen för att gå till skolan såg inte direkt glada ut. Det var nollgradigt och regnade. Jag fick alla sakerna i kajaken utan att de blev för våta. Borstade bort lite snö och krängde för första gången på det nya kapellet. Det gick lite trögt men det var ändå ok.

Där Ramsundsån går ut i Tegelviken bromsade jag hastigt för två älgar hade just börjat korsa ån. Älgarna blev lika rädda som jag. Den första älgen reste sig upp men sjönk ner i botten och fortsatte simma. Kajaken drev åt rätt håll, från älgarna. Jag tog några bilder med kameran. Snart var de borta i vassen.

Bild. Två älgar simmar framför kajaken.

Till en början i motvinden slog regnet sylvasst mot mitt ansikte och ögon. Sedan gjorde jag och kajaken en slingrig väg runt öar och genom vassar i Sundbyholmsarkipelagen. Vinden mildrades i perioder och snö började falla. Första snön denna vinter. Allt var vackert. Varje vasstrå tecknade sig som snabba penseldrag.

Bild. Utsikt över Mälaren från kajaken.

Änder i flock. Jag är inte säker på att jag såg ett par lommar. Finns lom i Mälaren? De kom fram ur vassen ganska nära och särskilt den ena hade en väldigt lång startstråcka men det var nog inte skarv. Två par doppingar verkade inte särskilt störda av min närvaro.

Bild. En berghäll.

När jag skulle ta av kapellet så fungerade det inte. Jag behövde pilla upp en flik på sidan av sittbrunnen för att det skulle gå att få av. Efteråt satte jag på kapellet igen och lät det sitta. Hoppas inte att snön gör mössen så hungriga att de försöker äta neopren. Jag ska sätta ett rep mellan två kartöglor för att snabbt kunna ta av kapellet.

25/11

Grå och stilla i Tegelviken. Paddlade till en början långsamt efter vassen runt Sundbyholmsön. En liten motorbåt passerar. När vågorna tagit sig igenom vassen och når land hörs ett krasande ljud av spröd is som bryts sönder. Det känns varmt och jag tvingas pilla av poogisarna från paddeln. Senare ut på Blacken har vinden ökat något och jag skulle behövt dem. Ett svanpar i Lillsjön lättar och jag ser dem sedan en bit ut på Blacken. De låter hela tiden. Tycker på håll att de ser mer ut som sångsvanar.

Upptäcker att när jag ökar farten så kompenserar jag att Aquanauten drar åt vänster hela tiden med skäddan ute. Först nu märker jag det. På land , vid en hastig titt, så ser det ut som att skäddaboxen sitter rakt men som att skäddan är sned i boxen.

30/11

Christer provar Rebel Greenland T och jag följer med på en åtur. Årets första isbrytning. Nollgradigt. Sol som går ner tidigt. Det behövs poogisar!

2/12

Paddlade på ån medans solen gick upp och vattnet frös till is. Ibland frasade det om kajak och paddel. Den första antydan till is såg ut som grässtrån spridda över ytan. Vid Karls villa flöt ett tunt stråk med osammanhängande is ut i en vid båge över ån. Efter att jag vänt runt ön vid Snopptorp och kom tillbaka hade isen slutat flyta och var nu en hel, fast yta.

Fler knipor i ån än annars.

Bröt bort isen vid bryggan. Träffade Hasse i kanothuset.

3/12

Var tvungen att kolla skäddan på Aquanaut. Det syns inga skador eller snedheter. Tänkte att det går att styra skäddan genom att sätta en list på skäddaboxens insida.

7/12

Åtur med Christer i vackert väder. Pepparkaksdoften från Skogaholms ligger tung över ån. Snön är borta så jag fick ta fram kanotvagnen för att komma till stranden.

9/12

Provade Aquanauten på läsidan av Räfsgarn fram och tillbaka med skädda in och ut, snabbt och långsamt. Sedan en liknande tur med Nordkappen. Aquanauten hamnar lätt i ett läge att vilja dra till vänster särskilt i högre fart oavsett hur skäddan står. Jag är inte fullständigt övertygad att det inte är jag som åstadkommer det så jag måste prova mer. Då blir det under mer vanlig paddling.

I Ramsundsån stod en Häger. Vinden tilltog. Låga mörka moln från väster. Man sitter lägre i Nordkappen och sista överfarten från halvön, Broudden till Räfsgarn blev jag våt på ryggen och fick vatten över kapellet. över Räfsgarn svävade 2 örnar. Det var 8 grader varmt och jag paddlade olastat med min nyrenoverade torrdräkt och den lätta pagajen, vilket gav mig en känsla av frihet.

13/12

Luciapaddling på ån. 12 kajaker på vattnet och flera pyntade. Glögg och pepparkakor serverades som drive in från bryggan i Vilsta. Philipp följde med och rollade bland isflaken. Mattias bjöd till fortsättning på rollkursen men alla fegade utom han själv.

Bild. Pyntade kajaker i ån.

15/12

Testtur i Mälaren i första morgonljuset.

För att komma ut från Ramsundsån var jag tvungen att dra mig fram över isen med isdubbar. Isen bar nätt och jämnt kajaken och sprack medans jag tog mig ut. Jag hade tänkt runda Sundbyholmsön men jag blev lite för försiktig och paddlade i lä en sväng bort mot Lillsjön. Mellan öarna låg tunna områden med is. Förmodligen hade det inte gått att komma igenom söder om Nysslingen. Snabbade mig hem för att laga pannkaka till barnbarnen.

Jag tycker fortfarande att kajaken drar åt sidan.

Bild. Is i infarten till Ramsundsån.

21/12

Bytte Aquanauten mot en North Shore Atlantic.

Bild. North Shore Atlantic.

22/12

Premiärtur med Moster (Atlantic) runt Sundbyholmsön. Det hade blåst ett tag från väster. Enligt prognosen nu 5 meter per sekund. Jag tror det var lite mer. Drygt halvmeterstora vågor, nästan alla utan att bryta. Ibland kom de tätt, ibland med många meter emellan. Jag kom från Lillsjön ut i Blacken. Vattnet slog åt alla håll runt grunden. Kajaken följer ytan som en kork upp och ner. Alla rörelser är lugna. Doppar nästan aldrig fören i mötande vågor. Den är hur stabil som helst och har en markerad stabilitet att luta sig på. Det känns mycket rätt att paddla i takt med vågorna så att paddeln hela tiden är i närmaste vågtopp. Blir det inte så kommer man liksom ur rytmen. Det här är jag inte van vid.

Skäddans påverkan på kajakens vinkel i förhållande till vind är också den lugn och följsam. I låg fart är kajaken lättdriven. Alla borde få en Atlantic i julklapp.

Jag var helt rätt klädd utan handskar och med luvan uppdragen över buffen. Solen lyste med låga strålar på årets kortaste dag. Upptäckte en ny bäverhydda.

27/12

På väg ut i Tegelviken såg det ut som att hela viken var istäckt. Det visade sig bättre när jag kom närmare mynningen på Ramsundsån. Nåra meter med lösa isflak fick jag passera för att komma ut i fritt vatten. Skäddan hade frusit ihop så det var lite mer arbetsamt än vanligt att ta sig över till Sundbyholmsön. Jag hade tänkt runda den. Vinden kom från öster och klockan var i 2-taget. Jag började från Sundbyholmsöns västra sida ut i Blacken. Istappar i träden fascinerade mig så jag stannade och fotograferade.

Bild. Istappar i träden.

I Stenskärssundet mötte jag isflak. Sen hel is men jag kunde ändå komma framåt genom kanaler i isen och fick bryta på några ställen. Jag upptäckte att om man fastnar kan man gunga kajaken i längsled. Vågrörelsen gör att isen runt omkring bryts sönder. Den här isen bar inte en kajak men var ändå så stark att det inte gick att få fäste med paddeln.

Jag fick vända. Skäddan hade tinat. Ljuset började försvinna. Ur kajaken plockade jag fram en lanterna som jag satte högst upp på mössan. En front kom mot mig över himlen och det började blåsa motvind. Ett sträck svanar flög mot väster efter Mälarkanten. Jag kände snö i ansiktet. Försiktigt tog jag mig in genom isen tillbaka in i Ramsundsån. När jag fått upp kajaken mörknade det hastigt och snön kom kraftigt. Medans jag samlade ihop mina saker och la dem i bilen hade snön täckt kajaken.

29/12

Det var tänkt som en Mälartur och inbjudan var utlagd på nätet. Kalle och jag träffades vid Vilsta på morgonen. Hemma hos mig var det minus 10 men vid kanothuset bara minus 5. Jag kände inte för att se om det gick att lägga i vid Sandabadet, som tanken var. Kalle tyckte att eftersom det fanns någon tveksamhet så kunde vi i stället paddla i ån. Det tycker jag var en bra inställning.

Efter bara några svängar utanför bryggan så mådde jag inte bra utan Kalle paddlade själv. Det var ett underbart väder och han berättade att medans han höll på att paddla så bildades förstadium till is i ån. I morgon kanske den är frusen.

Mina kajaker vid årets början:

Valley Nordkapp Jubilee H2O

Valley Étain RM (17,7)

Trapper Adventure

Sammanfattning av 2015:

När jag började använda min torrdräkt var det mycket besvärligt men jag har till en del vant mig vid den, särskilt när muddarna blev kortare. Paddlarjacka och -byxor verkar fungera nästan lika bra. Jag har ombyteskläder och ett skydd för vinden som är kvickt klart att användas när påsen det förvaras i har öppnats.

Jag har inte paddlat Adventure så mycket, mer Étain faktiskt. Dock är liten volym bra när det börjar blåsa. En period hade jag flyttat fram sätet och Adventure fick ännu roligare egenskaper men blev lite svår att sitta i. Äntligen har jag tagit bort ryggstödet. Det behövs inte alls.

Tillsammans med Jan ledde jag några en-dags mälarpaddlingar för Eskilstuna Kanotsällskap. Och så har jag varit med vid de flesta prova-på-paddlingarna.

Min Nordkapp har jag anpassat för mig. Den har fått nya linor, nytt fotstöd och lite gelcoat på undersidan. En VKV101 har också blivit hel i min car-port.

Då kanotsällskapet ordnade rollkurs med Mattias så hängde jag på. Det blev några darriga rollar.

Med Anette och Kalle som ledare tvingades vi tyvärr avstå från att besöka Sälskär i Ålands skärgård. Det blev ändå en både trevlig och lärorik tur.

Jag var med vid Havspaddlarnas 20-årsjubileum på Sävö och kombinerade festen med ett par tältövernattningar i området tillsammans med Jan.

Så har jag varit på Enskär och hälsat på vid fågelstationen tillsammans med Thomas.

Kajakprovningen på Hälgö-kajak var fin.

Så var det havskajakens dag i Stockholm.

Jag hade nöjet att köra hem en Rebel Greenland till klubben.

Slutligen har sökandet efter en kajak för korta turer i Mälaren förmodligen lyckats. Det blev till sist en North Shore Atlantic.