Till senaste händelsen.

14/8 2011

Råkade köpa ett renoveringsobjekt. Ojoj. En urgammal och trasig Nordkapp. Nu ska jag inte titta på Blocket mer. På ett tag.

15/8

Valley Nordkapp tillverkad på 70-talet gissar jag. Bredd 52. Längd 511!

Anmärkning 20120515: Valleys egna luckor och det platta bakdäcket placerar den mellan 1980 och 1985. Rodret lär vara ditsatt på kundens order direkt vid tillverkningen.

Valley Nordkapp HM

Köpet känns bra. Gul och fin. Kajaken har kapad akter och ett roder som inte fungerar och det läcker där. Frågan är ska jag laga rodret? Eller sätta dit en skädda? Lösningen blir jag tar bara bort rodret. Så var det ju tänkt från början. En lucka fattas och det saknas däckslinor. Så behövs ett fungerande fotstöd. Den onödigt stora sittbrunnen skulle behöva fyllas upp med frigolit eller något. Sittställningen fixas till med något mjukt för knäna och för ändan.

16/8

Läste om Nordkapp på nätet. I The UK Sea Kayak Guidebook står det såhär: "....the original HM Nordkapp, which was a tricky proposition for paddlers like Paul Caffyn in following seas. Brian Towell has a classic line in an ad on the QSKC website, trying to sell his antique Nordkapp HM - "Paddles like an absolute bastard, It's tippy, slow, won't turn, and you can't get in or out of it - actually I quite like it and I wouldn't mind if it didn't sell."

21/8

Jag har börjat med att försöka göra Nordkappen i ordning. Rodret som satt löst har tagits bort. Allt som kunnat skruvas av är borttaget. Ganska många hål finns i däcket. En del av de klisterremsor som använts i sittbrunnen för att hålla fast sittdyna och ryggstöd har tagits bort. Alla dekaler som inte är original har avlägsnats.

En lucka saknades och den har jag köpt på nätet från SVIMA. Valley är snabba med att svara på e-posten och de har ett roder som jag kan använda. Men jag vet inte hur dyrt det blir. Jag förmodar att det är en modern version av det som jag tog bort. Så funderar jag på vilka fotstöd/roderpedaler jag ska använda. Jag måste nog slipa bort en del av fästet till den tidigare svingelstyrningen. För en sån lösning passar mig inte.

Det vore skönt att ha en riktig lokal, och mer tid. Det verkar som att kajaken kanske inte blir färdig i år.

29/8

Jag får lite tid till Nordkappen. Målsättningen är ett brukskick som gör att man ser att kajaken varit med länge. Jag upptäckte vad ett roder kostar om jag ska ha ett likadant som satt där innan och därför letade jag fram det gamla rodret ur soptunnan. Tyvärr verkar det för slitet för att kunna användas. Tvättar kajaken någotsånär ren med aceton och upptäcker att lagningarna av gelcoat på undersidan spruckit på något håll och att tjockleken på glasfbern är ganska tunn. Kanske en lättviktsvariant för att spara vikt. Min första tanke är att lägga på minst ett ytterligare lager med glasfiber. Temperaturen är för låg för att det ska kunna gå med sådana arbeten idag och jag har inte sliprondeller för att avlägsna gelcoaten heller. Nordkappen är förstärkt i efterhand under sitsen och på kanterna i sittbrunnen. Det är ett ställe där tidiga versioner brukar kunna spricka enligt vad jag läst på nätet. Den är också förstärkt innifrån i det förliga skottet.

Nordkappens botten

1/9

Slipade bort en stor del av det yttersta lagret på Nordkappens botten. Jag gick till och med igenom botten med sliprondellen en gång. Slipade bort områden där plasten fått färg som ruttet äpple och områden där glasfiberlagren spruckit och delats från varandra. Klippte till en mängd bitar av glasfibermatta som jag sedan målade fast med polyester. All glasfiberväv jag hade gick åt. När jag nu trycker på botten så fjädrar den inte som tidigare.

3/9

Orginal märkningen från Valley.

Bild från Nordkappens sittbrunn. En fastklistrad papperslapp med numera oläsligt tillverkningsnummer. Efter att jag tvättat ur kajaken är nu lappen ändå mer sliten.

4/9

Blandade till topcoat och målade botten. Det blev ett för tunt lager och färgen är inte heller så bra. Jag är orolig för att jag kanske blandat i fel proportioner så att det aldrig kommer att torka. Jag har slipat och donat med rodret för att få det att gå att fälla upp och ned och till slut blev det bra. Men fästet som ska göra så att rodret sitter fast i kajaken är helt bortom räddning. Om jag ska använda rodret får jag göra en egen lösning för fästet. Det kanske är bäst att satsa på ett nytt roder. Jag lär mig något som jag aldrig hållit på med förut. En lärdom från idag är: Arbeta långsamt och med närvaro.

11/9

Nordkappen har fått ett lagom tjockt lager topcoat över botten. Det ska bli ett Navigatorroder. Början till en ny akter är på plats.

15/9

Oops! Exempel på saker som inte går ner i Nordkappens luckor (Valleys minsta).

Trangiaköket går inte ner genom luckan.

19/9

Kajaken står mot ett träd Kajaken står i en balja med vatten

Gjöt en plugg i aktern, som fäste för en rodertapp. Metoden med kajak i ett träd fick jag tips om av Erik på Svima.

En balja med vatten hindrade till en början värmeutvecklingen när blandningen av microglasballonger, polyester och härdare reagerade tillsammans. Mot kvällen byttes vattnet ut mot varmvatten för att härdningen skulle fortsätta.

24/9

Gjorde en projektplanering över Projekt Nordkapp så att jag fick klart för mig i vilken ordning arbetet ska ske.

26/9

Slipade botten i 4 timmar. Resultatet blev sådant att bara den som är trött av att ha slipat i 4 timmar anser att ytan är slät. Började testa olika sätt att få dit fästen för fotstöd. Tidigare har jag sågat av det mesta av fästena för den gamla svingelstyrningen. Mounting fixed Yakima footbraces for a rudderless kayak Den siten var till stöd. Så får man ändå prova sig fram. Jag kunde inte montera fotstödet längre förut för mina armar är för korta.

Fästen för fotstöd

Fästen för fotstöd vänster sida på plats.

29/9

Jag hade tänkt sätta ett skott bakom sätet för att kunna ta med mig lite större saker och för att minska volymen i sittbrunnen. Trots rådet från Erik på SVIMA att ta en mindre lucka så valde jag en för stor som jag sedan bytte mot en mindre men fortfarande för stor. Jag måste ju få med mig Trangiaköket i alla fall. Nu blir det inget skott. Förhoppningsvis får jag plats med en ryggsäck bakom sätet och då får jag med mig det jag behöver i alla fall. Välter jag får jag väl pumpa mer.

Idag har jag satt dit fästen för fotstöd på höger sida. Fyllt igen hålen i däcket med Plastic Padding Läck-tätare. Slipat och målat aktern och börjat att försiktigt borra ett hål för rodertappen. Det är lätt hänt att det blir snett. Jag har kommit så långt att jag använder vattenpass och lod och blompinnar i olika diameter för att syfta mot. Det är inte alldeles rakt ännu och så har jag ingen borr på 13 mm.

1/10

Hålet klart.

vattempass blompinne h%#229;l
Navigatorroder

2/10

Idag gick inget som jag gjorde bra. Trots allt så kommer nog rodret att fungera.

Rodertappen hamnade fel, så roderaxeln kan dras upp i normalt läge. Det ska kunna lyftas ur bara då rodret vänds bak och fram.

Pedalerna sitter fast men inte som det var tänkt. Det kommer att fungera i alla fall så länge jag tänker på hur det är ihopsatt.

Jag blandade polyester och härdare med mer härdare än vanligt. Det behövdes inte så mycket av blandningen och resten stod kvar i ett snabbmatstråg/take-awayförpackning, som är idealiskt att blanda i. Efter 45 minuter börjar blandningen bli brun och sedan började det ryka. Jag hällde över vatten så det inte skulle börja brinna!

5/10

Snart är kajaken klar. När jag bestämde mig för att inte sätta dit ett nytt skott blev allt enklare och någon projektplanering behövdes inte längre. Drog idag plastslang genom kajaken för roderlinorna. Sen blev det för mörkt.

Kajaken är klar

7/10

Nordkappen är klar. Jag har inte fått gul gelcote men hålen i däcket är tätade. Oh den blev vacker! Hoppas på en provtur på söndag. Helst på Mälaren.

9/10 Provturen

När jag satte mig i Nordkappen vid bryggan i Sundbyholm så trodde jag först inte att jag skulle komma så långt. Det kändes hemskt ostadigt. Som en nervös nybörjare tog jag mig försiktigt meter efter meter ut till Tegelviken. Tur att det nästan inte blåste alls, att jag fick lä bakom halvön och att det bara var ett par båtar ute och ingen av dem gjorde några besvärliga vågor. Jag kände mig för fram och tillbaka efter stranden. Den svängde långsamt när jag kantade försiktigt. Långsamt, långsamt paddlade jag utan att våga sluta paddla. Så småningom vågade jag runda halvön och följde stranden in i Sundbyholmsviken. Minimala vågor skvätte upp lite vatten någon gång. Jag funderade fortfarande på var det var bäst att trilla i. Bäst där det är så nära stranden att jag kan simma in kajaken några meter. Sämst där vassen är i vägen och jag skulle behöva göra en flottörräddning. Efter att ha vänt inne i viken började jag känna att det här fungerar. Tittade på hur högt solen stod på himlen och övervägde att paddla ut mellan öarna. Valde i alla fall att vända tillbaka. Rodret verkade inte fungera som det var tänkt men vinden var liten och det gick bra att kanta. När jag var tillbaka i Tegelviken kunde jag ligga still utan att känna att jag skulle välta om jag inte paddlade. Jag provade att ta i lite i paddeltagen. Den kan nog vara snabb. Kanske var det för att jag inte paddlat ordentligt på ett tag som det kändes som att mycket långsamt var ett naturligt tempo.

Nordkapp vid båtbryggan.

Min vattenflaska till höger om kajaken verkar onaturligt stor på grund av perspektivet.

Kunde sen försiktigt ta upp kameran och fotografera yttersta båtbryggan vid Sundbyholm. Fortsatte mot kanothuset och märkte att kajaken höll emot när jag kantade lite mer. Nästan olastad kom vattnet i höjd med däcket. Och då svänger den bättre. Den skulle ju vara tippy, slow and won´t turn. Men den var ändå kul. Underligt att det på en så kort tur gick från nervöst vingel till något som nog såg lite proffsigt ut. Fast jag var noga med att inte titta runt för mycket för att inte störa balansen.

Lyckades pressa ner väskan med extrakläder genom en lucköppning. Väskan ställde sig på högkant och jag tryckte ihop den som ett dragspel. Luckan gick visserligen igen men på det sättet kan jag inte få med mig något alls. Utrymmet bakom sätet kanske rymmer en ryggsäck. Tältpinnarna kan jag ta ur tältpåsen och ha för sig. Men hur ska jag kunna få med mig min mulliga sovsäck?

Sitsen passade inte alls min rumpa. Det kände jag redan vid en första test hemma på gräsmattan. Jag köpte en uppblåsbar sittkudde från vkv. Den får jag bara blåsa upp så mycket att jag fortfarande känner sittbenen mot sätet. Annars förlorar jag kontakten med kajaken. Jag sitter ganska tight redan utan sittkudde och kajaken framstår ju till en början som rank. Att höja upp sitsen gör sittbrunnen tightare och förvärrar rankheten. Ändå måste jag använda sittkudden. Det måste gå att sitta i kajaken. ......Byta sits?

Tillbaka till 2011.

23/10

Genom att binda ett snöre i ena änden av min ombytes/välta/klädväska så kan jag få den att böja av när jag pressar in den genom Nordkappens små luckor. På det viset kan jag packa ganska stora kollin i skotten. Ett av packproblemen med Nordkappen löst!

Har provat att använda sittkudden. Det blir alldeles för rankt. Kanske det blir annorlunda när kajaken är lastad. Jag har fått en kasserad kajaksits som skulle passa. Den är väldigt tight och kort. Det behöver inte vara fel. Fast den har en gul färg som Inte är snygg. En annan möjlighet är Kajaksports sits som är väldigt skön.

30/10

Det går att packa Nordkappen utan att jag ska behöva köpa en massa små packpåsar eller nytt kök eller mindre sovsäck. Bakom sätet kan jag ställa trangian mot skottväggen och så trycka in sovsäcken. Där går också in regnkläder och kanske en necessär eller annat minde kolli. I förliga skottet får jag in tältet utan tältstänger med samma metod som med vält-väskan. Där får också plats förutom tältstängerna madrass, pump, skor, stövlar och soppåsar. Bak har jag inte kollat. Men där är större. Jag räknar med att få plats med vält-väskan, påse med vattenflaskor, toalettpapper, mat, bränsle, spade och något mer bra att ha. Det ordnar sig.

30/12

Under nästa år planerar jag att vända på roderfästet så rodret blir kvar när kajaken är upp och ner. Så vill jag ta bort en del av den fasta skäddan för att kajaken ska kunna svänga lättare upp mot vind. Om jag tar bort en något större yta än rodets våta yta blir det nog bra. Funderar också på att märka däcket vid repet som drar upp rodret. Om det är delvis uppfällt borde det ha samma funktion som en delvis indragen skädda.

1/4 2012

Borrade runt roderfästet och slog loss det med en kopparhammare. Sågar bort en del av den fasta skäddan. Sågar av och bryter bort sitsen som visar sig vara fastsatt på tre ställen, ett i botten och ett på var sida. På det sättet gav sitsen en förstärkning av kajakens mitt. Nu måste jag förstärka kajaken innifrån i sittbrunnsregionen med ett par lager glasfiber. Jag planerar att laga och använda den kasserade sits jag fått tidigare.

Utmärkt var skäddan ska sågas av. Bågfil och kofot var verktyg när sitsen skulle bort.

8/4

Förstärkte nya ‹gamla› sitsen. 7 grader arbetstemperatur i boden. Värmde upp allt i förväg inomhus. Arbetade och härdade sedan i luftströmmen från en kupévärmare.

14/4

Letade efter en optimal placering av sitsen. Den kommer nog längre fram än orginal och längre ner. Jag tror jag kommer att fästa sitsen direkt mot botten med polyester, eller så använder jag konstruktionslim för byggen. I så fall går det att byta ut sitsen lättare sedan. Färgen är glatt citrongul. Den blev vackrare när den blev ren.

3/5

Sitsen kom på plats och blev ett med kajakens botten. Ett lager polyester limmar fast sitsen. Fästet för rodret är på plats och nu rättvänt. Hålet i aktern efter den bortsågade skäddan är tätat med 5 lager glasfiberväv.

4/5

Slipade bort överflödigt polyester/glasfiber i aktern.

10/5

Jämnade ut aktern med gelcoatspackel, maskinslipade och våtslipade och till sist bottenfärg eftersom polyester tittade fram på något ställe. Fyllde hålen i däcket och runt roderfästet med gelcoat. Slipade med våtslip 800 bara så mycket att det är någotsånär jämnt. Det råa utseendet får jag kanske fixa senare men nu är hon tät, rodret kom dit och en jungfrutur till kajakmässan i Västerås i helgen är planerad.

Jungfruturen

12/5 2013

Jag kan eventuellt ha gått upp något kilo. Hursomhelst, bakkanten på sätet skaver och behöver slipas bort. Så skulle det se trevligare ut om gelcoatlagningarna på däcket polerades.

Det skulle jag kunna göra i Mora samtidigt som jag slipade ner min Lendalpaddel lite.

12/7

Slipade bort bakkanten på sitsen och våtslipaderunt gelcoatlagningarna på däcket. Det skulle behövas en slutlig finish där.

11/8

Såld. Vill ha en båt med högre initialstabilitet. Sitsen passade mig inte till 100%, fast det skulle gått att fixa. Den gick väldigt bra i vågor. Bäst gick den med en last av runt 90kg. Mindre last - tippig. Högre last - går sämre i vågor. Den var vacker och hade lystern kvar efter alla år.

Bilder från renoveringen.